فرهنگ انتظار و عاشورا
22 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

مسئول کتابخانه پژوهشکده مهدویت در گفتگو با آینده روشن:

راه امام حسین (ع)، یکی از مهمترین مسائل در جهت زمینه‌سازی ظهور است

خبرگزاری آينده روشن , 24 دی 1390 ساعت 15:16

گزارشگر : علیرضا جباری

حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان مسئول کتابخانه پزوهشکده مهدویت در گفتگو با آینده روشن گفت: با نگاهی به متون و معارف شیعی مشخص می‌شود ارتباط بسیار محکمی میان فرهنگ انتظار و عاشورا وجود دارد.


چگونه می‌توان قیام حضرت سید الشهدا (ع) را زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) دانست؟
مسلم است است که ظلم و ظالم باید از بین بروند. ظلم باعث می‌شود که هدف خلقت به نتیجه نرسد. باید به انسان‌ها آموخت که با ظلم سازش نکنند. یکی از شرایط ظهور امام مهدی (عج) همین مسئله است که جهانیان عدالت را بفهمند و طلب کنند. معلم واقعی این راه، حضرت سیدالشهدا (ع) است. جهاد عظیمی که سیدالشهدا (ع) انجام داد، این بود که مردم عالم را به این امر مهم رهنمون ساخت.

ائمه اطهار(س) چگونه بحث غیبت و ظهور امام زمان(عج) را مطرح می‌کردند؟
کتاب‌هایی در موضوع روایات و احادیث معصومین (ع) درباره حجت خدا وجود دارد؛ مثل کتاب کمال‌الدین شیخ صدوق و یا کتاب معجم احادیث الامام المهدی که دارای ۲ هزار حدیث درباره امام زمان (عج) از کلیه امامان معصوم (علیهم السلام) است؛ این کتاب‌ها اوج طرح این بحث را نشان می‌دهند. روایات متعددی در این باره از زمان امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام) در این کتاب‌ها نقل شده است.

هر کدام از امامان معصوم (ع) متناسب با دوره خود این معارف را به پیروان و شیعیان آموخته اند. اما هر چه بیشتر به عصر غیبت حضرت حجت (عج) نزدیک می‌شویم، سطح معارف عمیق‌تر شده و زمینه‌سازی‌ها دقیق‌تر و ظریف‌تر انجام شده است. به عنوان مثال دعای قنوت هر کدام از اهل بیت (ع) تفاوت‌هایی با هم دارد. معارفی که در این قنوت‌ها منتقل می‌شود قابل تامل است.

امام صادق (ع) به عنوان بنیانگذار و تقویت‌کننده وکالت از طرف معصوم به افراد مورد اعتماد بودند اما هر چه به عصر امام زمان (عج) نزدیک‌تر می‌شویم، می‌بینیم که سازمان وکالت شاکله‌ای قوی‌تر و منسجم‌تر پیدا می‌کند تا هدف مهم این سازمان در عصر غیبت صغری محقق گردد. ما از همه معصومین (ع) در رابطه با مسئله غیبت و ظهور مطالبی مشاهده می‌کنیم.

وظیفه مبلغان اعزامی و خطیبان (واعظان) که به مناطق مختلف و ارگان‌ها و نهادهای گوناگون کشور اعزام می‌شوند، در زمینه ترویج فرهنگ مهدوی چیست؟
مهمترین مسئله این است که مبلغان و واعظان عزیز مخاطبان خود را ضمن تشریح معارف عاشورا و حرکت بزرگ سیدالشهدا (ع)، به بحث مهم مهدویت ارجاع دهند. درباره ارتباط حضرت امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) کتاب‌های خوبی نوشته شده است که یکی از آنها کتاب ارزشمند «عاشورا و انتظار» است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی نوشته شده است.

در این کتاب اولا پیوند میان این دو امام معصوم بیان شده و در ادامه، رهیافت‌ها و تحلیل‌هایی از این پیوند به مخاطب عرضه داشته است. چنانچه مبلغین محترم می‌خواهند از این فضای معنوی که متعلق به حضرت سیدالشهدا (ع) است استفاده کنند تا مردم و منتظران را به وظایف خود آگاه کنند، این بهترین فرصت است. اینکه چرا امام حسین (ع) به شهادت رسیدند؟ در زیارت اربعین می‌خوانیم «و بذل مُهجَتَهُ فيك...» امام حسین (ع) خون خودش را بذل کرد، «لیستنقذ عبادک عن الجهالة و حیرة الضلالة...»، تا بندگان خدا را از ضلالت و گمراهی نجات بدهد.

امام مهدی (عج) که امام هدایتگر است، ادامه‌دهنده راه امام حسین است. امام حسین (ع) کارش هدایت است، «ان الحسین مصباح الهدی». ایشان چراغ هدایت هستند. محال است در عالم کسی به هدایت راه یابد و از نور سیدالشهدا (ع) استفاده نکند. به همین دلیل است که راه امام حسین (ع) یکی از مهمترین مسائل در جهت زمینه‌سازی برای ظهور است. این دو پیوندی عمیق دارند. هر مجلسی به نام امام زمان (عج) برپا شود ولی ذکری از حضرت سیدالشهدا (ع) در آن نباشد، مجلسی بدون ریشه و مبناست. همانطور که سخن از امام حسین (ع) هم بدون بحث مهدویت یک حرکت عقیم و ابتر است.

بسیار مناسب است که مبلغین و واعظان گرامی بذری را که سید الشهدا (ع) در سرزمین کربلا کاشت و در عصر ظهور به ثمر می‌نشیند را بیشتر به مخاطبان معرفی کنند. امام مهدی (عج) وارث امام حسین (ع) هستند. او کسی است که قیام و انقلابش ادامه دهنده راه حسین ابن علی (ع) و تکمیل‌کننده نهضت اوست.

امام حسین (ع) از مکه قیام کرد. می‌خواستند به کوفه تشریف ببرند که در کربلا ماندند. امام زمان (عج) از مکه قیام می‌کنند و پایتخت حکومت جهانی خود را مسجد کوفه قرار می‌دهد. کار نیمه‌تمام حضرت سید الشهدا (ع) را به اتمام می‌رساند. چنانچه ما به عاشقان ثارالله (ع) معارف مهدویت را بیان کنیم، در حقیقت هدف سید الشهدا (ع) را در حرکت عظیمشان تبیین کرده‌ایم.

چگونه می‌توان مداحان و ذاکران را در این زمینه هدایت کرد تا از ترویج خرافه‌ها و موارد سست و بی‌سند در بیان و گفتار آنها جلوگیری شود؟
روحانیت معظم، مداحان و ذاکران گرامی اگر بخواهند این معارف را به درستی بیان کنند، منابع خوبی در اختیارشان است. به عنوان مثال کتابی با عنوان «از فرات تا فرات» که به همت مرکز تخصصی مهدویت به چاپ رسیده است و یا کتاب‌های «تاملی نو بر نینوا و انتظار» و «عاشورا و انتظار» و «از حسین تا مهدی» و «کربلا میقات منتظران» و «نینوا معبر ظهور» که در این راستا به چاپ رسیده‌اند، می‌توانند منبع خوبی برای مطالعه عزیزان باشد. چنانچه مداحان و ذاکرین بزرگوار قصد عرض ادب به مقام سید الشهدا (ع) دارند، کتابی با عنوان «در فراق مهدی و رثای سیدالشهدا» نوشته آقای ناصر شهیدی وجود دارد که در این کتاب ۶۰ جلسه عزاداری امام حسین (ع) اعم از عزاداری و نکات و اشعار که با رویکرد مهدویت عنوان شده در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

وظیفه مراکز و موسسه‌های مهدوی در ماه‌های محرم و صفر در تبیین و ترویج فرهنگ مهدوی چیست؟
کلیه موسسات و مراکزی که برای حضرت سیدالشهدا (ع) فعالیت می‌کنند نمی‌توانند بگویند ما با مهدویت کاری نداریم و همین طور موسسات مهدوی نیز نمی‌توانند بگویند ما با حرکت امام حسین (ع) کاری نداریم. همه اهل بیت نور واحد هستند. این حرکت امام حسین (ع) با ظهور امام زمان (عج) کامل می‌شود و ظهور حضرت ریشه در نهضت امام حسین (ع) دارد. امام حسین (ع) بدون امام مهدی (عج)، فرهنگی نیست که مورد تایید اهل بیت علیهم‌السلام باشد.

ما در آیات و روایات و ادعیه و زیارات و تشرفات ،ارتباط تنگاتنگ و وسیعی میان این دو امام شاهد هستیم. موسسات مهدوی باید از تمام ظرفیت‌ها و بسترها برای بسط و گسترش فرهنگ مهدویت استفاده کنند. اما بحث محرم و صفر که به تعبیر حضرت امام (ره)، «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، جایگاه ویژه‌ای دارد.

هویت شیعه را بحث انتظار و عاشورا شکل می‌دهد. همانطور که دشمنان ما در تحقیقات خود درباره هویت شیعیان به این نتیجه رسیدند که دلیل اینکه شیعه در طول تاریخ به راه خود ادامه داده، عبرت و الگو گرفتن از نهضت سید الشهدا (ع) است و دلیل اینکه نمی‌توان شیعه را شکست داد، این است که همواره منتظر است و همواره در صدد زمینه‌سازی برای قیام جهانی ولی عصر (عج) هستند.

با نگاهی به متون و معارف شیعی مشخص می‌شود که ارتباط بسیار محکمی میان فرهنگ انتظار و عاشورا وجود دارد. انسان منتظری که در یک مرکز مهدوی فعالیت می‌کند، در حقیقت یک فرصت طلایی نصیبش شده تا عاشقان امام زمان (ع) را با مبانی حرکت امام حسین (ع) و عزاداران سید الشهدا (ع) را با ثمره و نتیجه عزاداری‌شان آشنا کند.

انتهای پیام/ح/۱۴


کد مطلب: 50662

آدرس مطلب: http://bfnews.ir/vdcirqaw.t1auq2bcct.html

 

آينده روشن

  http://bfnews.ir